Uitgeverij Plantyn, stand 436
Op de boekenstand van Uitgeverij Plantyn stonden vooral leer- en werkboeken opgesteld. Ik ben een kijkje gaan nemen in het nieuwe leer- en werkboek voor het vak Nederlands. Wat mij vooral opviel, was dat deze boeken zeer dik waren. Er was bewust gekozen voor een zachte kartonnen kaft, wat het werkboek betreft. wat bij mij wel enkele vragen opriep. Ik stelde me meteen de vraag hoe deze boeken er op het einde van een schooljaar zouden uitzien, het was geen prettig zicht.
Toen ik door het werkboek bladerde zag ik vooral veel tekst, steeds in het zelfde lettertype en omgeven door weinig of geen illustraties. De stof die de leerlingen moesten verwerken was ook heel droog. Ik zou als leerkracht niet graag werken met de boeken die Plantyn aanbied.
Toen ik door het werkboek bladerde zag ik vooral veel tekst, steeds in het zelfde lettertype en omgeven door weinig of geen illustraties. De stof die de leerlingen moesten verwerken was ook heel droog. Ik zou als leerkracht niet graag werken met de boeken die Plantyn aanbied.
Verder was er op deze sobere stand gekozen voor educatieve bordspelen. Op het eerste zicht leken deze een leuke afwisseling te bieden aan het doceren. Maar na het lezen van de speluitleg, bleken het toch vrij moeilijke spelen te zijn die eveneens alleen in hoekenwerk ingecalculeerd zouden kunnen worden. Je kon als leerkracht geen kennismaken met de bordspelen omdat alle dozen voorzien waren van een deksel een plastieken beschermlaag.
Omdat de stand van Plantyn vooral schoolboeken aanbood voor allerlei vakken, herkende ik geen van de titels. De werk- en handboeken waren ook allemaal nieuwe uitgaven die nog niet in scholen worden gebruikt. Voor particulieren had deze stand weinig te bieden.
Wat mij op het eerste zicht aansprak aan deze stand, waren de educatieve spelen. Ik heb één spel voor het vak Nederlands nader bekeken en zou het eventueel wel gebruiken tijdens de les. Het spel ‘Quar taal’ lijkt mij een leuk spel om in de klas te spelen. Het is een tactisch bordspel dat zich toespitst op de verschillende onderdelen van het vak Nederlands. Met name schrijven, taalbeschouwing, lezen, spreken en luisteren. Een bijkomend voordeel aan dit spel, is dat vragen zijn opgesplitst per leerjaar. Zo is het ook interessant voor ouders om het spel in huis te halen en hun kinderen leren spelen met taal.
Bijgewoonde lezing: lekker lezen & kits.
Deze lezing, georganiseerd door Uitgeverij De Eenhoorn, werd geleid door Koen D’haene. Deze auteur en tevens leerkracht Nederlands schreef het boek ‘Gek voor een eiland’ voor de serie ‘lekker lezen’. Een serie voor kinderen vanaf 12 jaar, waarin allerhande thema’s worden behandeld om leerlingen aan te zetten tot lezen. De verhalen staan voor snel, echt en (ont)spannend lezen. De boeken zijn niet dik, hebben een herkenbare cover, een handig formaat en een rechtlijnige verhaalstructuur. De boeken van lekker lezen bieden een goede basis voor klas. De thema’s zijn herkenbaar voor de jongeren en kunnen op allerlei manieren behandeld worden in de klas.
Door middel van thematische benadering: kringgesprek, discussie of debat. Tot nog toe bestaan er in de reeks ‘lekker lezen’ zeven boeken. Maar de reeks zal zeker nog uitgebreid worden.
Door middel van thematische benadering: kringgesprek, discussie of debat. Tot nog toe bestaan er in de reeks ‘lekker lezen’ zeven boeken. Maar de reeks zal zeker nog uitgebreid worden.
Het tweede deel van de lezing ging over het magazine ‘Kits’. Kits is een actualiteitskrant die speciaal gemaakt is voor jongeren vanaf tien jaar. Als leerkracht heb je de mogelijkheid om op deze krant een abonnement te nemen. Voor 16 euro krijg je dit krantje twee maal per maand in de klas. Op jaarbasis zijn het achttien exemplaren. Elke kitskrant telt 4 pagina’s en is opgedeeld in 4 rubrieken: actueel, binnenland, buitenland en Flits. Ook online is Kits actief, op www.kits.be zijn elke dag 3 nieuwe artikels, speciale nieuwsevenementen en rubrieken te vinden. Een motivatie om op dit krantje een abonnement te nemen is, dat de krantenartikels vlotter lezen en dat de thema’s die worden besproken aanleunen bij de leefwereld van de jongeren. De algemene werkvormen en de concrete werkvormen, in de vorm van een ideeënwijzer, die Uitgeverij De Eenhoorn aanbiedt bij het krantje kunnen erg nuttig zijn in lessen. Toch is het, naar mijn mening, beter om zelf voor didactisch materiaal te zorgen bij het krantje, omdat je de ideeënwijzer enkel tegen betaling kan downloaden op hun site.
Omdat de site van de boekenbeurs erg weinig informatie verschafte over deze lezing, lagen mijn verwachtingen hoog. De gastsprekers die de lezing leidden hadden zichtbaar last van podiumvrees, desondanks was het toch een vruchtbare lezing.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten