Schoenmans, R.H. (2009). De leeuwendochter. Wommelgem: Van In.
12+
historisch roman
(Kinder- en Jeugdjury Vlaanderen 2006)
nomaden, prehistorie, verliefdheid
****
12+
historisch roman
(Kinder- en Jeugdjury Vlaanderen 2006)
nomaden, prehistorie, verliefdheid
****
Rutyne, A. (1998). De dromenkoning. Leuven: Davidsfonds/Infodok.
12+
historisch roman
(Kinderjury 1999)
Egypte, dromen, familie
***
12+
historisch roman
(Kinderjury 1999)
Egypte, dromen, familie
***
D3) Laat twee personages uit verschillende boeken die je leest een (telefoon)gesprek voeren.
De leeuwendochter: Vijftienduizend jaar geleden. Het is moeilijk om te overleven als de barre wintertijd aanbreekt. Terwijl de mannen op jacht zijn, zorgt stammoeder Tak-Til voor de orde in het kamp. De vrouwen zorgen voor het eten, de kinderen, waken over het vuur en weren wilde dieren. Ank-Thi, de kleindochter van Tak-Til, is een koppig, moedig meisje met grote vechtlust. Ze staat op het punt een vrouw te worden en dat betekend heel wat voor haar. Want wie zal ze als man krijgen? Een oude weduwnaar? Of de sterke, knappe To-Mbo, die heel wat gevoelens bij haar losmaakt? Voordat ze het hof gemaakt kan worden, zal ze haar vechtlust nodig hebben, want een concurrerende stam heeft het op de vrouwen van haar stam gemunt.
De dromenkoning:
Josef wordt door zijn broers verkocht aan een handelaar. Zijn broers handelen uit jaloezie, omdat Josef droomt dat iedereen voor hem zal knielen en hij machtig zal zijn. Jozef komt via de handelaar aan het hof van de farao terecht. De farao vertrouwt hem en laat hem zijn dromen verklaren. Door een list belandt hij in de gevangenis, maar zijn eer en geweten wordt gezuiverd. Zijn droom over macht lijkt uit te komen wanneer ze hem koppelen aan priesteres Asnath, de farao op sterven ligt en de koningszoon verkeerde handelingen treft.’
Josef wordt door zijn broers verkocht aan een handelaar. Zijn broers handelen uit jaloezie, omdat Josef droomt dat iedereen voor hem zal knielen en hij machtig zal zijn. Jozef komt via de handelaar aan het hof van de farao terecht. De farao vertrouwt hem en laat hem zijn dromen verklaren. Door een list belandt hij in de gevangenis, maar zijn eer en geweten wordt gezuiverd. Zijn droom over macht lijkt uit te komen wanneer ze hem koppelen aan priesteres Asnath, de farao op sterven ligt en de koningszoon verkeerde handelingen treft.’
Het was alsof ze deze nacht naar een ander universum werd gezogen toen ze haar ogen sloot. Langs haar heen suisden bloemen, bomen en sterren voorbij. Ank-Thi stak haar armen voor zich uit toen ze een wolk naderde. Ze voelde hoe de zachte structuur langs haar lichaam gleed terwijl ze steeds sneller de hemel in vloog. Opeens werd alles zwart, ze kon geen hand meer voor haar ogen zien. Ze ademde diep in en uit. Haar lichaam voelde als een blok beton.
Ze spitste haar oren? Ze leek in de verte een stem te horen. Ze besloot te proberen haar ogen te openen. Een fel licht deed haar knipperen. Zo’n helder licht had ze nog nooit gezien, ze dacht dat ze in de hemel was. Een warme gloed trok door haar heen. Ze knipperde met haar ogen tot ze gewend was aan het felle licht. Ze duwde zichzelf voorzichtig recht op haar ellebogen. Aandachtig nam ze de ruimte in zich op. De geur van urine en ontlasting drong haar neusgaten binnen. Ze bevond zich in een kleine cel van 2 op 3 meter. In de muur tegenover haar zat een klein gat met een tralies voor. De zon scheen fel tussen de tralies door. Ze hoorde geschuifel bij de deur van haar cel. Met een klik ging de deur van het slot. De deur vloog open. In de deuropening stond een jonge man met een bord pap in zijn handen. Ze keek hem verbaasd aan toen hij haar vroeg of ze goed geslapen had.
- ‘Waar ben ik?’ Ze keek de jongen diep in zijn ogen toen ze het vroeg.
- ‘Je bent in On, je zit hier vast omdat je een brood gestolen hebt,’ de jongen zijn ogen namen haar bedenkend op.
-‘In On? Waar mag dat dan wel wezen, en wie ben jij?’ Ze voelde zich machteloos en onzeker, maar ze moest weten waarom ze hier was.
- ‘On ligt in Egypte en mijn naam is Josef, ik breng je voedsel en water.’
Ze schrok toen hij zijn naam zei. Josef, dat was de jongen over wie zij een visioen had gehad. De jongen die dromen kon lezen. Van Egypte had ze nog nooit gehoord. De stam waartoe ze behoorde had haar nooit over Egypte verteld, zelfs stammoeder Tak-Til niet en zij was een bijzonder intelligente vrouw. Ze wilde Josef graag over haar dromen vertellen en vragen of hij haar kon helpen.
- ‘Josef, ik ben Ank-Thi, ik heb een visioen over jou gehad! Nog nooit heb ik van Egypte gehoord, maar jouw naam spookt al sinds de openbaring door mijn hoofd. Het is een eer je te ontmoeten.’
Josef sperde zijn ogen wijd open. Hij vroeg zich af of hij droomde. Nu pas viel het hem op dat het meisje niet de normale kleding droeg die Egyptische vrouwen hoorden te dragen. Haar hele huid zat onder een vettige laag verstopt. Zijn handen trilden zo hard, dat hij het bord met pap bijna op de grond liet vallen. Het meisje sprak hem opnieuw aan.
- ‘Ik kom jouw raad vragen! Mijn nomadenstam wordt bedreigd, een andere stam probeert ons uit te moorden. Ze hebben een deel van onze mannen vermoord en de rest voor dood achtergelaten. Zonder onze mannen kan onze stam niet verder.’
- ‘En hoe kan ik je dan helpen?’ Zijn stem klonk beverig, want hij was nog steeds een beetje van slag door haar plotse vragen.
- ‘Gisteren droomde ik van een dood dier in de rivier, het was aan de verdrinkingsdood gestorven. Ik moest het aan de wal trekken om onze stam van vlees te voorzien. Iedereen juichte omdat ik het in mijn eentje had geklaard en stammoeder Tak-Til heeft me op handen gedragen. Maar wat heeft dit met de toekomst te maken?’
Josef luisterde aandachtig naar het verhaal. Hij dacht na.
- ‘Het zou kunnen,’ begon hij voorzichtig, ‘dat dit wijst op een hoge rol die je toebedeeld zal krijgen in de toekomst. Je zult een voorbeeld zijn voor je stam.’
Er speelde een glimlach om Ank-Thi haar lippen. Ze was erg gelukkig met deze voorspelling van Josef. Ze sloot haar ogen om het gelukzalige gevoel even op haar te laten inwerken. Ze voelde hoe haar lichaam terug werd weggezogen naar haar eigen tijd.
Ze spitste haar oren? Ze leek in de verte een stem te horen. Ze besloot te proberen haar ogen te openen. Een fel licht deed haar knipperen. Zo’n helder licht had ze nog nooit gezien, ze dacht dat ze in de hemel was. Een warme gloed trok door haar heen. Ze knipperde met haar ogen tot ze gewend was aan het felle licht. Ze duwde zichzelf voorzichtig recht op haar ellebogen. Aandachtig nam ze de ruimte in zich op. De geur van urine en ontlasting drong haar neusgaten binnen. Ze bevond zich in een kleine cel van 2 op 3 meter. In de muur tegenover haar zat een klein gat met een tralies voor. De zon scheen fel tussen de tralies door. Ze hoorde geschuifel bij de deur van haar cel. Met een klik ging de deur van het slot. De deur vloog open. In de deuropening stond een jonge man met een bord pap in zijn handen. Ze keek hem verbaasd aan toen hij haar vroeg of ze goed geslapen had.
- ‘Waar ben ik?’ Ze keek de jongen diep in zijn ogen toen ze het vroeg.
- ‘Je bent in On, je zit hier vast omdat je een brood gestolen hebt,’ de jongen zijn ogen namen haar bedenkend op.
-‘In On? Waar mag dat dan wel wezen, en wie ben jij?’ Ze voelde zich machteloos en onzeker, maar ze moest weten waarom ze hier was.
- ‘On ligt in Egypte en mijn naam is Josef, ik breng je voedsel en water.’
Ze schrok toen hij zijn naam zei. Josef, dat was de jongen over wie zij een visioen had gehad. De jongen die dromen kon lezen. Van Egypte had ze nog nooit gehoord. De stam waartoe ze behoorde had haar nooit over Egypte verteld, zelfs stammoeder Tak-Til niet en zij was een bijzonder intelligente vrouw. Ze wilde Josef graag over haar dromen vertellen en vragen of hij haar kon helpen.
- ‘Josef, ik ben Ank-Thi, ik heb een visioen over jou gehad! Nog nooit heb ik van Egypte gehoord, maar jouw naam spookt al sinds de openbaring door mijn hoofd. Het is een eer je te ontmoeten.’
Josef sperde zijn ogen wijd open. Hij vroeg zich af of hij droomde. Nu pas viel het hem op dat het meisje niet de normale kleding droeg die Egyptische vrouwen hoorden te dragen. Haar hele huid zat onder een vettige laag verstopt. Zijn handen trilden zo hard, dat hij het bord met pap bijna op de grond liet vallen. Het meisje sprak hem opnieuw aan.
- ‘Ik kom jouw raad vragen! Mijn nomadenstam wordt bedreigd, een andere stam probeert ons uit te moorden. Ze hebben een deel van onze mannen vermoord en de rest voor dood achtergelaten. Zonder onze mannen kan onze stam niet verder.’
- ‘En hoe kan ik je dan helpen?’ Zijn stem klonk beverig, want hij was nog steeds een beetje van slag door haar plotse vragen.
- ‘Gisteren droomde ik van een dood dier in de rivier, het was aan de verdrinkingsdood gestorven. Ik moest het aan de wal trekken om onze stam van vlees te voorzien. Iedereen juichte omdat ik het in mijn eentje had geklaard en stammoeder Tak-Til heeft me op handen gedragen. Maar wat heeft dit met de toekomst te maken?’
Josef luisterde aandachtig naar het verhaal. Hij dacht na.
- ‘Het zou kunnen,’ begon hij voorzichtig, ‘dat dit wijst op een hoge rol die je toebedeeld zal krijgen in de toekomst. Je zult een voorbeeld zijn voor je stam.’
Er speelde een glimlach om Ank-Thi haar lippen. Ze was erg gelukkig met deze voorspelling van Josef. Ze sloot haar ogen om het gelukzalige gevoel even op haar te laten inwerken. Ze voelde hoe haar lichaam terug werd weggezogen naar haar eigen tijd.
Voor deze opdracht is het aangeraden vooraf een scenario te bedenken en goed na te denken over de personages die het gesprek zullen voeren. Ik vind deze opdracht minder plezant, omdat het vooral draait om het voeren van dialogen. In deze opdracht kan je niet echt je creativiteit botvieren. Ik zou het persoonlijk leuker vinden als je vooraf een scenario moet bedenken waardoor de personages met elkaar in aanraking komen. Ik heb er bij deze opdracht voor gekozen om de verhalen door elkaar te laten lopen. Ook voor leerlingen lijkt dit me een minder goede opdracht. Het uittypen van dialogen is niet echt een meerwaarde voor een goede boekbespreking. Het zou wel een goede opstap zijn om leerlingen achteraf een toneelstuk mee te laten maken. Het kan eventueel ook wel interessant zijn voorafgaande aan een les over communicatie of discussie.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten